Dag 16 & 17 Kaapstad – Amsterdam 8 en 9 oktober 2014

9 oktober 2014 - Amsterdam, Nederland

Na een lange nacht van weinig slaap ontbijten wij tussen negen en half tien ’s morgens. Daarna hebben wij nog tot 11.00 uur de tijd om onze koffers in te pakken en uit te checken. Want in de nacht van 8 op 9 oktober vliegen wij van Kaapstad weer terug naar Amsterdam. De vakantie zit er bijna op.

Voordat wij huiswaarts keren zullen wij op woensdag 8 oktober nog enkele excursies gaan doen. Waaronder het bezoek aan Stellenbosch, de op één na oudste stad van Zuid-Afrika met zijn prachtig gerestaureerde Kaaps-Hollandse huizen en vele universiteiten.

Om half 12 vertrekken we uit Kaapstad, voordat we echt Kaapstad achter ons laten, gaan we nog eerst een zeer kleurrijk wijkje bezoeken. Dus na amper 10 minuutjes in de bus gezeten te hebben, werden we weer uitgelaten om diverse foto’s te maken van dit kleurrijk wijkje. Daarbij hebben wij in dit wijkje ook nog een specerijen winkeltje bezocht. Het rook er erg lekker, maar verder heb ik er niks mee.

Na dit bezoek reden we verder. Richting de wijngaarden nabij Stellenbosch. Bij de wijngaard Simonsig, schijnt erg bekend te zijn, hebben we geluncht, rondleiding gekregen binnen de wijngaard over het proces van het wijn maken en een wijnproeverij, waar ik overigens niet aan mee heb gedaan. De vermoeidheid is duidelijk aanwezig bij mij. Tijdens de rondleiding kon ik ook zowat staand slapen, er is veel langs mij heengegaan tijdens deze uitleg. Ik vond het zelf niet verstandig om mee te doen aan de wijnproeverij als ik zo vermoeid ben en vervolgens nog een lange vlucht naar Amsterdam moet maken. Ik heb hier even voor gepast.

Inmiddels is het rond de klok van 16.00. We rijden naar dit bezoek door naar het prachtige Stellenbosch. De wijngaarden rond deze plaats behoren tot de bekendste van Zuid-Afrika. Stellenbosch is een prachtig stadje met veel historische panden. Deze stad staat ook bekend om zijn vele universiteiten. Gedurende dit bezoek kunnen we nog de laatste souvenirs kopen en hebben we nog heerlijk op een terrasje gezeten. In een kroeg, onder het genot van een hapje en een drankje namen we voor de laatste keer afscheid van Zuid-Afrika, alvorens wij naar het vliegveld van Kaapstad terugreden.

Op het vliegveld aangekomen werd er afscheid genomen van die reisgenoten die nog een paar dagen extra verlenging hebben geboekt. Ook werd er afscheid genomen van onze top reisleider Riaan de Kock. Na alle douane perikelen konden we nog onze laatste Rands op gaan maken in de diverse (taxfree) shops. Rond 23.25 / 23.45 vertrokken we met ons vliegtuig naar Schiphol, Amsterdam. Ik slaap aardig in het vliegtuig en rond 10.45 de volgende morgen landen wij naar een goede vlucht weer op Schiphol. Afscheid wordt er genomen van de overige reisgenoten bij de bagageband. Als ik dan door de deur de aankomsthal in loop en mijn ouders staan daar op mij te wachten is dat een heerlijk gevoel van thuiskomen. Tranen en een dikke knuffel is nu meer dan welkom.

Dit waren 17 dagen Zuid-Afrika. Een onwijs, fantastische reis die mijn verwachtingen te boven zijn gegaan. De vele indrukken die ik tijdens deze reis heb opgedaan, zijn eigenlijk te veel om in één keer te laten bezinken. Zeker de laatste 3 dagen in Kaapstad kon ik deze indrukken niet beheersen en was de heimwee naar huis enorm voelbaar. Emoties had ik niet in de hand. Deze indrukken wil ik zo graag met vrienden en familie delen, dat de heimwee naar huis met de dag groter werd.

Ik heb enorm genoten van de natuur van Zuid-Afrika, genoten van mijn reisgenoten die hier deel van hebben uitgemaakt. Samen hebben we veel gelachen, gekletst, gehuild en zelfs diepe stiltes gekend om de geweldige natuur van dit prachtige land. Ieder met zijn eigen gedachten, ver weg van Nederland verwijderd, maar ook weer zo dichtbij elkaar. Ik heb enorm genoten van Zuid-Afrika, het land heeft mijn hart gestolen.

Wat blijft zijn de mooie herinneringen en duizenden foto’s die door één ieder zijn gemaakt. Nu begint pas het laten bezinken van deze mooie herinneringen en het schikken van de diverse mooi geschoten foto’s tot het maken van een prachtig fotoalbum. De herinnering blijft, de foto’s blijven. Ondanks het feit dat ik graag naar huis wilde, voelde Zuid-Afrika wel als een soort van thuiskomen.

Wat een prachtig mooi land!

Veel liefs,

Marritje