Dag 12 Krugerpark 04 oktober 2014

5 oktober 2014 - Kaapstad, Zuid-Afrika

De reden waarom ik een keer naar Zuid-Afrika wou gaan, is om de Big5 te spotten en Robbeneiland te zien. Deel 1 is gelukt. De Big5 is gespot: Leeuw, Buffel, Olifant, Neushoorn en Luipaard. Deel 2, een bezoekje brengen aan Robbeneiland staat ergens voor de komende dagen gepland. Dat moet vooraf gereserveerd worden en dat heeft onze reisleider inmiddels gedaan. Top gozer!!!

Vandaag zeer vroeg uit de veren. Een hele lange dag in het Krugerpark staat gepland. Om half 5 eruit, half 6 in de jeeps. Het is behoorlijk koud, ik heb ook vier lagen aan en daarover heen nog een gevoerde poncho van de organisatie zelf. En dat is ook wel nodig, de koude wind snijdt om onze oren. Zelfs met de muts op is het nog erg koud. In de verte zien we de zon al weer opkomen, en het belooft een mooie dag te worden.

Nadat wij gisteren met de avondsafari de leeuwen hebben gespot, ontbrak alleen nog de luipaard van de Big5. Het mooie aan een jeepsafari is dat de jeeps met ranger onderling in verbinding staan. Is er ergens iets “groots”gespot, dan wordt dat direct doorgegeven aan de rest. Zo ook “onze” luipaard. Amper twee uurtjes in het park en zie daar, we hebben hem. Hij had blijkbaar net gejaagd, want hij droeg een groot stuk bot/vlees mee. Wellicht een wrattenzwijntje. Zijn ze gek op. Maar wat een machtig mooi beest was het. Groot ook. En wat een paparazzi aan auto’s en fotocamera’s langs de weg. Het was gewoon file in het Krugerpark. Wel moeilijk te fotograferen omdat hij vooral in de bush bush liep. Maar goed, ik heb mijn laatste Big5 dier. Complete adrenalinekick!!!

Dan opeens heb je zowat alle grote dieren wel eens gespot  en gefotografeerd en ja wat dan? Dan blijf je toch zoeken naar die dieren. Zoals een groep kudde olifanten met drie jonkies, waarvan 1 die amper een weekje oud is. Wat een prachtbeesten blijven dat toch. We hebben overigens vandaag diverse groepen, maar ook vrijgezelle, olifanten gespot. Maar ook kuddes “kameelpaarden”, wildebeesten, “pyama-ezels”, “baboons” , nijlpaarden, tig impala’s, koedoe’s, nyala’s ( soort antilopen), springbokjes, Pumba’s, waterbokjes en jawel weer leeuwen, weer twee luie mannetjes en 1 leeuwin. Prachtig.

Diverse stops onderweg gemaakt voor een hapje en een drankje. Erg gezellig en mooi allemaal. Het weer is prima, zon en wolken wisselen elkaar af. En de dieren poseren vrijwillig voor ons, wellicht kwam het wel doordat het Dierendag vandaag was. Geweldige en fantastische dag, eentje om zeker nooit te vergeten. Wat een pracht land!!!

Morgen hebben we een lange reisdag voor de boeg, sowieso een 400km busreis naar Johannesburg, waarna we het vliegtuig pakken voor de laatste dagen in Kaapstad. Al heel veel indrukken al opgedaan. Met de laatste dagen in Kaapstad komen daar zeker nog een paar nieuwe bij. Ik ben benieuwd. Prachtige reis.

Veel liefs,

Marritje