Dag 8 Swaziland 30 september 2014

30 september 2014 - Mbabane, Swaziland

Dit had ik dus voor geen goud willen missen. De mogelijkheid krijgen om te gaan mountainbiken in Swaziland tussen de wilde dieren. In één woord….fantastisch.

Met zijn vijven en twee gidsen vertrokken wij om 09.30 uur, nadat wij met de bus waren aangekomen in het Mlilwane Wild Life Sanctuary, voor een 2 uur durende fietstocht.

Amper een paar minuten op de fiets had ik direct al het idee dat dit onwijs gaaf zou worden. Het is heel bijzonder om op een fiets middenin Swaziland tussen de wilde dieren te fietsen. Prachtige natuur, omgeven door zebra’s, gnoes, antilopen, wrattenzwijnen, nijlpaarden, schildpadden, krokodillen en tig verschillende soorten vogels. In dit park is de Big5 niet te bekennen. De luipaard leeft hier wel, maar verder de bossen in. Ik ben hem in ieder geval niet tegengekomen vandaag.

Dat de Big5 niet te spotten was vandaag, wil nog niet zeggen dat de overige dieren niet minder imposant zijn. Een krokodil van ongeveer 5 meter spotten op een afstandje van amper 10 meter kan gerust indrukwekkend genoemd worden. Wat een joekel. Dichterbij mochten we ook niet komen, zo’n beest kan vanaf zijn ligplaats opeens 4 meter ver “springen” om zijn prooi te pakken. Deze verslindt hij dan in zijn geheel in één keer op en zijn hete maag verteert het dan langzaam. Een krokodil kan makkelijk 6 maanden zonder eten. Dat is toch bijzonde te noemen.

Bijzonder is het ook als ik al fietsende opeens uit bos een zebra met jong de weg voor mij op zie springen. Amper 4 meter voor mijn neus. Zo prachtig!

Het was een prachtige, onwijs gave fietstocht. Het was wellicht behoorlijk warm om te fietsen, een petje, een zonnebril en veel water was zeker geen overbodige luxe.Maar dit had ik voor geen goud willen missen.

Na terugkomst nog heerlijk relaxed met een lunch en genoten van de prachtige natuur. In de loop van de middag terug in het hotel en verder gegaan met relaxen. ’s Avonds nog heerlijk met de hele groep uit eten geweest. Het was wederom een mooie dag in Swaziland.

Morgen hebben we weer een reisdag. Richting het Krugerpark. Wij weten nu al dat ons sowieso nog 3 gamedrives te wachten staan in het Krugerpark. Geweldig vooruitzicht.

Veel liefs,

Marritje

1. Herma:
    1 oktober 2014
    Heel bijzonder, al je belevenissen! En 10 meter vanaf een krokodil vind ik nog best dichtbij, ha, ha! Maar het enthousiasme over deze reis spat van het scherm af! En dan alles wat je verder nog te zien krijgt. Wat een mooie reis!
    Liefs Herma