Dag 1 & 2 Amsterdam – Johannesburg – Drakensbergen 23/24 september 2014.

24 september 2014 - Lesotho, Zuid-Afrika

Het is raar om te beseffen dat ik op 23/9 om half vijf ’s morgens mijn bed uit moest om nu op 24/9 na een lange vliegreis en een fantastische eerste reisdag hier ergens in Zuid Afrika in the middle of nowhere zit.

Laat in de avond van de 23e kwamen we in Johannesburg aan. Opgewacht door onze reisgids Riaan. Leuke vent met droge humor, kijk daar hou ik wel van. Een mengelmoes van Afrikaans en Nederlands heeft al erg op mijn lachspieren gewerkt. Leuk taaltje hoor dat Afrikaans.

De reisgroep is leuk en gezellig, maar vooral ook erg gemêleerd en dat is ook prima. Iedereen praat met iedereen, ook hier hebben de lachspieren al veel over uren gemaakt. En dat nog maar in twee dagen tijd.

Het eerste hotel lag nabij Johannesburg, gewoon een stadshotelletje, standaard type. Geen poespas. De volgende ochtend weer vroeg uit de veren, er staat een lange reisdag voor de boeg. Onze eerste kennismaking met Zuid-Afrika met daglicht.

We rijden vandaag door het dichtstbevolkte en kleinste provincie Gauteng via Bethlehem, het toeristische dorpje Clarens nabij het Golden Gate National Park, naar ons hotel nabij de Drakensbergen. Afrika is 33x zo groot als Nederland en heeft in zijn totaliteit maar 50 miljoen inwoners. Het is dus een groot land met heel veel ruimte, ruimte en nog eens ruimte. Leuk detail, Johannesburg is gebouwd op goud en diamanten, de provincie Gauteng dankt hier ook zijn naam aan.

Veel gezien vandaag. Echt pas 1 dag hier en nu al beseffende dat het een prachtig land is. Anders dan verwacht is Zuid-Afrika best behoorlijk westers. Goede wegen, goede voorzieningen en ja ook hier hebben ze MC Donalds.

Onderweg ook al veel dieren gezien. De eerste struisvogels zijn gespot. Bavianen langs de weg. Gnoes, springbokken, “pyama-ezels en smoking-ezels”….nooit geweten dat daar twee soorten (gewone zebra, en de zwarte zebra) in waren. Nu weet ik het en tegelijkertijd leer ik hier ook enkele Zuid-Afrikaanse woorden. De mooiste die ik tot nu gehoord heb is de “kameelpaard”….ik kom daar later op terug wat dat voor een beest is. In het Krugerpark lopen deze beesten zeker rond.

Het is een fantastische rit vandaag. Wat een landschap, van zeer vlak naar een prachtig bergmassief. Wat een vergezichten, wat een ruimte. Wat mooi!

Onderweg geluncht in Clarens. Het eten is hier prima. Riaan heeft ons al gewaarschuwd dat wij allemaal minimaal 5 kilo aan gaan komen en na vandaag weet ik het zeker dat ik straks weer flink moet sporten om alles er weer af te krijgen, man, man wat is het eten hier lekker. Tja en als hij ons dan ook regelmatig gaat trakteren op lekkernijen uit dit land, dan kun je gaan verwachten dat wij daar geen nee tegen gaan zeggen.

Tegen half vijf in de middag rijden we de oprit van ons hotel voor de komende 2 nachten op. Wat een prachtig hotel in een even zo prachtig bergmassief de Drakensbergen. Dit bergmassief, dat voor een deel in Lesotho ligt, is beroemd vanwege de vele rotstekeningen die achtergelaten door de San, de Bosjesmannen. Morgen 25/9 gaan we wandelen in het Royal Natal National Park, op zoek naar de vele rotstekeningen.

Veel liefs,

Marritje