Dag 3 Drakensbergen 25/9/2014

25 september 2014 - Lesotho, Zuid-Afrika

Na een heerlijk ontbijt vertrekken we rond half negen met de bus. Het is amper 10 kilometer rijden voordat we de bus weer uitgezet worden. Vandaag een wandeling in het bergmassief de Drakensbergen. Het is een prachtige dag met een blauwe, strakke hemel en de warmte van de zon begint al vroeg op onze koppies te branden. De pet en de zonnebril wordt tevoorschijn gehaald. Deze zullen we hard nodig hebben vandaag.

Uitgezet op de parkeerplaats bij het Royal Natal National Park. Veel gevulde waterflesjes mee is hier geen overbodige luxe. De zon brandt behoorlijk. Dat wordt zweten vandaag.

De eerste route bergop is een halfuurtje lopen naar een plek met ijskoud water. Mooie route, wel aangelegd, maar mooie natuur. We lopen echt rustig, de zon brandt behoorlijk op mijn bolletje, en zelfs zo vroeg op de morgen voel ik al de zweetdruppels langs mijn rug naar beneden lopen. Aangekomen bij de plek kan er even gepoeld worden in het ijskoude water.

Een deel van de groep is nog verder gewandeld de berg op. Ik en nog een aantal zijn bij de poel gebleven. Net amper in Zuid-Afrika, met de zon brandend op mijn hoofd, weet ik dat ik niet direct volle bak moet gaan om maar te blijven klimmen. Acclimatiseren is hier ook geen overbodige luxe. Op ons gemak zijn we terug gewandeld. En ja terug dalend, is altijd wat makkelijker dan bergop.

Wachtend op de rest van de groep hebben we heerlijk bij een meertje genoten van de prachtige omgeving.

“Men” zei in Nederland tegen mij “Marrit, jij gaat enorm genieten van Zuid-Afrika”. “Men” krijgt gelijk. Amper een paar dagen hier en ik kan nu al op zijn Afrikaans zeggen dat het hier “asembrekend” mooi is. (adembenemend mooi).  Je hoeft gewoon maar ergens te zitten en de omgeving neemt je helemaal op. Dit is echt in stilte genieten. Wat een prachtig land.

Nadat de rest van de groep weer bij ons gevoegd hadden, zijn we met een gids wat verderop wederom naar boven geklommen. Dit was echt wel steil. Maar om de zoveel stappen werd er gewacht, de gids legde wat uit over de omgeving en over de San, de Bosjesmannen.  En dan gingen we weer verder, op weg naar de rotstekeningen.

Onderweg ook nog een paar “baboons” tegengekomen (bavianen).  Mooi hoor, zo maar in de bergen baboons tegenkomen, bij ons mag je blij zijn als je een keer een gems tegenkomt. Maar hier lopen de baboons zomaar rond.

Bij de rotstekeningen kregen we uitleg wat, wat was en hoe en waarom de Bosjesmannen rotstekeningen hebben gemaakt. Toch bijzonder dat deze mannekes meer dwergjes waren en hoe zij zo hoog op de rots toch tekeningen hebben kunnen maken.  Bijzonder mooi om te zien.

Tegen 14.30 uur waren wij weer in het hotel. De rest van de middag en avond zijn we vrij. Ieder doet even zijn eigen, luieren, boekje lezen, zwemmen, of gewoon genieten van het prachtige uitzicht.

Morgen 26/9 vertrekken we naar Zululand. Met 07.45 uur vertrek, betekent dat ons weer een lange reisdag te wachten staat, om vervolgens weer 2 nachten in ons volgend hotel te verblijven. We gaan daar o.a. het traditionele leven van de Zulu’s beleven en er staat de eerste gamedrive op het programma. Het is al prachtig, maar het wordt volgens mij alleen maar beter…..Wat een prachtig land.

Totsiens,

Marritje

1. Saskia:
    25 september 2014
    Wat is het weer heerlijk om je mooie verslagen te lezen. Ik heb ze echt gemist.
    X